Det är individuellt hur mycket laktos en laktosintolerant person tål. De flesta laktosintoleranta personer klarar av en liten mängd laktos per dag utan att få besvär med magen. Den som klarar väldigt lite laktos, eller ingen laktos alls, mår bäst av att äta helt laktosfria produkter.

Laktos finns i alla mejerivaror, och i vissa halvfabrikat. Det finns ofta laktosfria alternativ såsom grädde, keso och mjölkdryck. Ska du göra en sås kan mjölken/grädden bytas mot en laktosfri motsvarighet. Stekning kan ske i olja eller mjölkfritt/laktosfritt margarin.

Livsmedelsverket har tagit fram en tabell över laktosinnehåll i olika livsmedel. Gå till en tabell över laktosinnehåll. Generellt kan man säga att ju fetare en vanlig mejeriprodukt är, desto mindre laktos innehåller den.

De flesta tål mjölkprodukter som fil och yoghurt bättre än andra mejeriprodukter med samma laktoshalt. Det beror på att fil och yoghurt har tarmvänliga bakterier som kan hjälpa till vid nedbrytningen av laktos.

Ofta tolereras även laktosinnehållande produkter bättre om de intas tillsammans med annan mat. Det beror på att maten fördröjer laktosens väg genom tunntarmen.

Hur är det med ost?

Vanlig hårdost är en viktig kalciumkälla för den som är laktosintolerant. I hårdost lagrad mer än tre månader försvinner laktosen.

Som laktosintolerant är det bra att veta att äkta fetaost – som heter ”fetaost” – innehåller liten mängd laktos. ”Fetaliknande ”ost däremot, innehåller mer laktos eftersom tillverkningssättet skiljer sig åt och osten kan ha fler eller andra ingredienser, såsom komjölk.

Vilka livsmedel innehåller laktos?

Svenska Celiakiförbundet ger tillsammans med Gothia förlag ut boken Ingredienslexikon. Med hjälp av den kan du ta reda på om ett livsmedel innehåller laktos. Boken kan du beställa här.

ingredienslexikon2015_nyhet