Det är individuellt hur mycket laktos en laktosintolerant person tål och det kan också skilja från dag till dag. De flesta laktosintoleranta personer klarar av en liten mängd laktos per dag utan att få besvär med magen. Den som klarar väldigt lite laktos, eller ingen laktos alls, mår bäst av att  äta helt laktosfria produkter.

Laktos finns i alla mejerivaror, och i vissa halvfabrikat. Det finns ofta laktosfria alternativ såsom grädde, keso och mjölkdryck. Ska du göra en sås kan mjölken/grädden bytas mot en laktosfri motsvarighet. Stekning kan ske i olja eller mjölkfritt/laktosfritt margarin.

Livsmedelsverket har tagit fram en tabell över laktosinnehåll i olika livsmedel. Gå till en tabell över laktosinnehåll. Generellt kan man säga att ju fetare en vanlig mejeriprodukt är, desto mindre laktos innehåller den. Vanlig vispgrädde innehåller 40 gram fett och 2,9 gram laktos per deciliter. Vanlig standardmjölk innehåller 3 gram fett och 4,5 gram laktos per deciliter.

De flesta tål mjölkprodukter som fil och yoghurt bättre än andra mejeriprodukter med samma laktoshalt. Det beror på att fil och yoghurt har tarmvänliga bakterier som kan hjälpa till vid nedbrytningen av laktos.

Ofta tolereras även laktosinnehållande produkter bättre om de intas tillsammans med annan mat. Det beror på att maten fördröjer laktosens väg genom tunntarmen.

Hur är det med ost?

Vanlig hårdost är en viktig kalciumkälla för den som är laktosintolerant. I hårdost lagrad mer än tre månader försvinner laktosen. Äkta fetaost som får kallas för fetaost innehåller knappt laktos.

Läs mer om hårdost här

Fetaost tillverkad i Grekland på enbart fårmjölk får kallas fetaost och har så kallad skyddad ursprungsbeteckning. Andra tillverkare av fetaliknande ost får inte kalla sin ost för fetaost, utan den kallas ofta fårost, ost av medelhavskaraktär och så vidare.

Som laktosintolerant är det bra att veta att äkta fetost – som heter ”fetaost” – knappt innehåller någon laktos (mindre än 0,1g per 100g). ”Fetaliknande ”ost däremot, innehåller mer laktos eftersom tillverkningssättet skiljer sig åt och osten kan ha fler eller andra ingredienser, såsom komjölk.

Vilka livsmedel innehåller laktos?

Svenska Celiakiförbundet ger tillsammans med Gothia förlag ut boken Ingredienslexikon. Med hjälp av den kan du ta reda på om ett livsmedel innehåller laktos. Boken kan du beställa här.

ingredienslexikon2015_nyhet