Som sojaproteinallergiker gäller det i första hand att se upp med hel- och halvfabrikat. Det är viktigt att alltid läsa innehållsförteckningen, soja, liksom jordnöt, måste alltid anges då de ingår i ett livsmedel.

Väljer man rena livsmedel, utan så många tillsatser, blir det genast enklare. Med grönsaker, frukt, kött, fisk, ägg, ris, rena fetter och mejeriprodukter kan du laga många goda och näringsriktiga måltider.

Flera studier har visat att de flesta sojaallergiker kan tåla andra baljväxter som till exempel ärtor, bönor och linser. Är du osäker, be om utvidgad utredning så att du inte undviker födoämnen i onödan.

Att laga mat utan sojaprotein

Att undvika sojaprotein när man lagar mat själv är enkelt. Sojaprotein är sällan en väsentlig ingrediens. Däremot är det svårt att räkna ut var sojaprotein finns när man äter halv- och helfabrikat och mat som andra lagat.

Tänk på att sojaproteinallergiker kan få mycket allvarliga reaktioner av ytterst lite av sojaprotein i sin mat. Rådgör alltid med den som är allergisk om du är osäker på hur maten ska tillagas och hanteras.

Vilka livsmedel innehåller sojaprotein?

Svenska Celiakiförbundet ger tillsammans med Gothia förlag ut boken Ingredienslexikon. Med hjälp av den kan du ta reda på om ett livsmedel innehåller sojaprotein. Boken kan du beställa här.

Ingredienslexikon kan också köpas som app för 28 kronor. Ladda ner appen i AppStore.