Celiakipanelen + Saveggy = sant

Nu har Celiakipanelen, vilket är våra medlemmar, fått svara på flera frågor kring en ny innovation och det har hjälp Saveggy® att få förståelse och möjlighet att kunna ta beslut kring informativ märkning och inkludering. Den 2 oktober är det lansering och vi passade på att ställa några frågor till Kristina de Verdier som är marknadschef på Saveggy®

Berätta, vilka är ni:

Saveggy® är ett innovationsbolag från Lund som vill främja ett mer hållbart livsmedelssystem, bekämpa matsvinn och minska plastanvändningen. Vi har utvecklat ett ätbart växtbaserat skydd för frukt och grönsaker, som består av två ingredienser: rapsolja och glutenfri havreolja. Vår första produkt skyddar gurka och gör det möjligt att ta bort plasten helt från gurkorna utan att kompromissa med hållbarhet.

Vad betydde det för er att ta hjälp av Celiakipanelen?

Sedan starten 2020 har vi utvecklat vår produkt i nära dialog med konsumenter. Att receptet bygger på få och enkla ingredienser, helt utan tillsatser, har varit en hjärtefråga från början. Lika avgörande har det varit att skyddet är glutenfritt – något vi säkerställer genom tester på varje batch samt även tidigare i leverantörskedjan.

Samtidigt visste vi att vi hade en utmaning: vår innovation är osynlig. Den varken luktar eller smakar, men måste ändå vara tydlig för konsumenter. Genom att involvera Celiakipanelen så kunde vi säkerställa att vår produkt är både begriplig och relevant för personer med celiaki.

Att få tillgång till panelen var ovärderligt. Det gav oss direkt insyn i konsumenternas resonemang, frågor och farhågor och gjorde det möjligt för oss att testa våra hypoteser och säkerställa att vi presenterar något som faktiskt fungerar för alla.


Foto: Saveggy®

Vad visade resultatet och vad tar ni med er?

Genom testet fick vi en värdefull input – många uttryckte frustration över plasten, och en överväldigande majoritet i Celiakiförbundets panel var positiva till vår lösning, som gör det möjligt att ta bort plasten helt. Vi lärde oss vikten av tydlig märkning av glutenfri, vilket vi säkerställer med pappersetikett på varje gurka och skyltning i butik. Dessutom blev det tydligt att vi behöver förklara att rena oljor inte innehåller de proteiner som kan orsaka problem för de som har celiaki eller allergi.

Panelen gav även insikter om var konsumenter helst söker information, till exempel via Celiakiförbundets kanaler. Vi vet att nya lösningar kan väcka oro och frågor – därför ser vi det som vårt ansvar att lyssna och bemöta med öppenhet och transparens.

Skulle ni använda Celiakipanelen igen?

Alla gånger. Att arbeta med konsumenter är en självklar del av hur vi utvecklar innovationer – vi vill vara ute bland människor, inte fastna i labbet. Varje möte ger oss nya insikter och hjälper oss att förfina både produkt och kommunikation efter verkliga behov

Här kan du läsa mer om Saveggy®: saveggy.se/lansering