Varför tycker Celiakiförbundet att det är viktigt att säga celiaki istället för glutenintolerans?

Ordet celiaki har en lång historia och kommer ursprungligen från ett grekiskt ord som betyder buk. Celiaki har ofta kallats glutenintolerans, och ibland även glutenallergi. Men de orden ger en missvisande bild eftersom celiaki är en autoimmun sjukdom.

Svenska Celiakiförbundet menar att det är viktigt att använda ordet celiaki. Begreppet glutenintolerans används idag i olika sammanhang för olika typer av matöverkänslighet, som inte innebär celiaki. Och när många väljer att utesluta gluten ur kosten av olika anledningar, utan att ha celiaki, är ordvalet avgörande. Vi menar att för tydlighetens skull är det bäst att använda ordet celiaki just när det handlar om den autoimmuna sjukdomen.

Det är också viktigt att skilja på celiaki och veteallergi. Veteallergi är en spannmålsallergi, och något helt annat än celiaki.

Vi menar att det är viktigt att förmedla kunskap om celiaki just som den sjukdom det är. En sjukdom som hälso- och sjukvården och andra aktörer behöver ta på allvar, och som beslutsfattare behöver tillföra resurser. Så att alla som har celiaki till exempel får sin diagnos inom rimlig tid, och får träffa dietist. Vi tror att den utvecklingen går snabbare om vi använder sjukdomens egentliga namn, och inte blandar in andra ord som riskerar att förvirra.