Kostråd för att äta glutenfritt från Dietisternas Riksförbund:

Kostråden nedan är framtagna av Dietisternas Riksförbund i december 2017.

Var finns det gluten?

Gluten finns i vete, korn, råg och alla produkter som innehåller något av dessa spannmål. Därför finns det gluten även i couscous, bulgur, mannagryn, seitan, semolina, spelt, dinkel och kamut.

Havre

Både barn och vuxna med celiaki kan äta havre om den är specialtillverkad och garanterat fri från glutenhaltiga spannmål. För att äta glutenfritt välj då paketen som är märkta med glutenfria havregryn.

Hur noga måste man vara?

Du behöver vara så noggrann du kan för att inte få i dig gluten. Symtomen säger ingenting om omfattningen av tarmskadan. Det betyder att:

  • Du bör läsa innehållsförteckningen noga. Receptet kan till exempel ha ändrats sedan du köpte produkten förra gången.
  • Välja bort mat eller produkter där du är osäker på innehållet.
  • Undvika mat där såsen eller paneringen innehåller gluten. Det räcker inte att skrapa bort sås/panering.
  • Vara uppmärksam på synliga smulor från bröd som innehåller gluten, till exempel i smörasken eller på arbetsbänken.
  • Fråga i förväg om det finns glutenfria alternativ om du skall äta ute eller borta.

Läs innehållsförteckningen

Läs alltid innehållsförteckningen. Enligt lag måste den innehålla alla ingredienser som ingår i produkten. Lagen säger också att en glutenhaltig ingrediens skall lyftas fram genom fet stil, stora bokstäver eller annat förtydligande, till exempel stärkelse från VETE. Står det däremot bara stärkelse på innehållsförteckningen kan du vara säker på att stärkelsen kommer från ett glutenfritt spannmål.

Recept kan förändras. Läs gärna därför innehållsförteckningen regelbundet på produkter du vet är glutenfria. 

Spår av gluten

Ibland står det ”kan innehålla spår av vete” eller ”kan innehålla spår av gluten” trots att produkten i sig inte innehåller gluten. Märkningen betyder att producenten inte kan garantera att produkten är fri från gluten, ofta till följd av att glutenhaltiga spannmål hanteras i samma lokal som produkten tillverkas.

Att äta livsmedel som innehåller spår av gluten eller vete räknas som riskfritt vid celiaki.

En person med celiaki behöver inte:

Vara orolig för att dela kök med någon som äter gluten.
Ha olika uppsättningar av skärbrädor, knivar, bestick eller serviser; det räcker att diska som vanligt.
Vara rädd för smulor och mjölrester som inte syns.
Oroa dig för gluten i mediciner.

Exempel på mat som är naturligt fritt från gluten

  • Mjölk, ost och mejeriprodukter
  • Kött, fisk, skaldjur, fågel och ägg
  • Grönsaker, rotfrukter och baljväxter
  • Ris och potatis
  • Frukt och bär
  • Nötter och fröer
  • Quinoa, bovete, durra, teff, majs, soja, hirs, arrowrot, kokos och mandel
  • Ren (specialframställd) havre
  • Olja, smör och margarin
  • Socker, salt, kryddor (OBS. Läs innehållsförteckningen på kryddblandningar, de kan innehålla gluten).

Det finns en hel del specialprodukter där gluten har tagits bort, till exempel glutenfritt bröd, glutenfria flingor, glutenfri pasta, glutenfria kakor och kex, glutenfritt ströbröd. Dessa går bra att äta.

Exempel på mat som kan innehålla gluten

  • Chips, snacks och rostade jordnötter
  • Lakrits, choklad och annat godis
  • Glass som innehåller kaksmulor, krokant, godis, nougat och liknande
  • Ostkaka
  • Frukostflingor
  • Hel- och halvfabrikat av kött och fisk
  • Hel- och halvfabrikat av grönsaker och baljväxter
  • Rostad lök
  • Kryddblandningar
  • Såser, soppor och stuvningar

Källa: Dietisternas Riksförbund.

 

Besök gärna vårt produktregister för tips på glutenfria produkter. Registret hittar du här