Celiakister är en liten målgrupp

Med fyra dagars framförhållning går det att välja mellan ett 40 tal glutenfria ölsorter. Men den spontana kunden, framför allt på mindre orter, kan i värsta fall råka ut för att inte någon av de sju sorterna i det fasta sortimentet finns inne.
– Det skulle kunna hända men det är ovanligt, säger Märta Kuylenstierna, kategorichef för öl på Systembolagets huvudkontor i Stockholm.

TEXT JENNY RYLTENIUS

Ju större butik, desto större chans att det finns ett sju ölsorter brett utbud av glutenfri öl. CeliakiForum ringde upp ett av de minsta Systembolagen i landet för att ta reda på utbudet. Säljaren i småländska Österbymo kunde meddela att hon hade fyra glutenfria ölsorter att välja mellan, varav en alkoholfri. Beroende på vilket perspektiv man har kan detta uppfattas som uselt, fantastiskt eller ungefär vad man borde kunna förvänta sig.
– Det är en begränsad målgrupp men mitt ansvar är att så många kunder som möjligt ska vara nöjda med utbudet. Med internationella mått har nog Systembolaget ett av de största utbuden av glutenfri öl i världen, säger hon.

Två svenska bryggerier är licensierade av Svenska Celiakiförbundet med Det överkorsade axet. Upp Brewings ”Latter day IPA” och Coppersmith’s lager på burk: ”The Pawn’s non-gluten”. Det senare finns endast i beställningssortimentet.
Eftersom glutenfri öl ofta inte säljer lika bra som andra typer av öl har Systembolaget två strategier för att ”säkra det glutenfria utbudet”, berättar Märta Kuylenstierna. ”Det ena” är att se till att det alltid finns ett brett sortiment i de största butikerna. I stora städer är det därför aldrig problem att vara spontan, även om man kanske hänvisas till en butik några kilometer bort.
Om man bor på en mindre ort och kanske har 20 mil till en annan butik som har ölen måste man ha framförhållning och beställa ur beställningssortimentet. Butiken tar då hem ölet inom två till fyra dagar utan extra kostnad.
– Då har man å andra sidan många fler ölsorter att välja på som inte finns i det fasta butikssortimentet. Man kan dessutom botanisera hemma i lugn och ro och beställa från vår hemsida, säger Märta Kuylenstierna.

Att det skulle vara diskriminerande eller en särbehandling av personer med celiaki tycker hon inte.
– Systembolaget lyssnar till kundernas efterfrågan för att säkra ett så brett utbud som möjligt. Men allt kan inte alltid rymmas på våra butikshyllor. Jag kan till exempel inte vara säker på att det finns belgisk suröl inne om jag kommer på spontant att jag vill köpa det, säger Märta.
Här skulle Celiakiförbundets ombudsman säga att det inte går att jämföra eftersom personer med celiaki är begränsade utifrån en sjukdom.
– Ja, visst är det så och jag förstår att det kan upplevas som en begränsning, men samtidigt kan jag inte prioritera glutenfritt till vilket pris som helst. Vi följer försäljningsutvecklingen och försöker matcha den efterfrågan som finns av glutenfritt, men vi kan inte hålla hyllutrymme för varor som inte säljs i så stor utsträckning, säger Märta Kuylenstierna – Mitt budskap till
dem med celiaki är att vi måste gå halva vägen var. Vi säkrar att det finns glutenfria ölsorter men personer med glutenintolerans kan vinna på att ha mer framförhållning vid sina inköp, säger Märta Kuylenstierna.

Den andra strategin är att glutenfritt öl, precis som exempelvis kosheröl, ingår i vad Systembolaget kallar ”butikens val”. Det betyder att en enskild butik kan beställa hem sådan öl till hyllorna om den lokala efterfrågan är hög. Det vanliga är annars att Systembolaget centralstyr vad butiker ute i landet ska ha i hyllorna.

Som kategorichef för öl ska Märta Kuylenstierna försöka förutse vad kunderna kommer att efterfråga i framtiden, hur skördarna ser ut men också vilka ”gap” det finns i utbudet. Analyserna ligger till grund för ”lanseringsplanen”. Den skickas ut två gånger om året till alla leverantörer.
– I lanseringsplanen specificerar vi vad vi kommer att lansera, till exempel vilken typ av öl, ursprung eller prisklass. När det gäller öl kan glutenfritt vara ett krav de ska uppfylla.
Glutenfri öl har samma hårda inköpskrav som vilken annan öl som helst.
Bryggerierna skickar in prover som blindtestas av en testpanel. De poängsätter sedan ölen utifrån kraven som ställts i lanseringsplanen och offertförfrågan. Det kan handla om fruktighet, sötma, humlekaraktär och så vidare.
– Den öl som totalt får flest poäng vinner lanseringen. De andra har möjlighet att lägga sig i beställnings-sortimentet med de kommer inte att lanseras i butikerna, säger Märta.
Det samma gäller för vin och sprit-drycker. Det är vinna eller försvinna som gäller. I lanseringsplanen står det hur många butiker ölen ska lanseras i. Drycken har sedan nio månader på sig att bevisa att den säljer lika bra som dryckerna i samma segment. Efter den perioden kan det bli tal om att utöka antal butiker eller, om den säljer dåligt, dra ner antal butiker.
En öl försvinner inte ur fasta sortimentet över en natt. Den har tid på sig att visa vad den går för men om ingen köper är det dags att lämna plats för en ny öl.
Även om Systembolaget har efterfrågat en viss typ av öl i lanseringsplanen är det möjligt för bryggarna att presentera en glutenfri variant.
Har det någonsin hänt?
– Ja, det har det inom till exempel julöl och ale, men jag vill inte nämna specifika varumärken.

En öl som kommit in kan också konvertera till glutenfri om leverantören vill det utan att ett nytt avtal måste tecknas. Det har till exempel Nils Oscar s IPA gjort som kom in på Systembolaget som en gluteninnehållande öl från början.

Systembolaget har inte ett speciellt segment för glutenfri öl. Glutenfria öler står därför heller inte samlade på en egen plats. Det här är en strategi för att hjälpa försäljningen och hålla de glutenfria ölerna kvar, eftersom det ökar spontanköpen, menar Märta.
– Om vi ställer den i en specialhylla är risken stor att andra kunder kommer att missa den eftersom vissa kan tro att den är dyrare eller smakar annorlunda. Vi tänker likadant när det gäller till exempel ekologiskt, säger Märta.
Däremot påpekar hon att de är mycket tydligt markerade med tilläggs-budskap på hyllkanten.
– Och man kan alltid fråga butikspersonalen som gärna visar var de glutenfria ölerna står. De kan också hjälpa till att beställa ur beställningssortimentet om man tycker att det är svårt, säger Märta.

Tips från Systembolaget
Butikens val
Fråga efter den öl du vill ha i butiken. Personalen noterar alla förfrågningar och blir den lokala efter­frågan stor tas drycken in till hyllorna, även om den inte ingår i det fasta sortimentet.
Beställ från ett större sortiment
Ha fyra dagars framför­hållning och utnyttja beställningssortimentet där det finns över 40 olika glutenfria öler att välja mellan. Tjänsten är gratis.