Restaurangers värsta och bästa fiende

Undrar du vem som kontrollerar allergener på restauranger, bagerier och livsmedelsbutiker? Svaret är miljöinspektör Ivanka Stenman och hennes kollegor ute i landets kommuner. I somras stängde Ivanka en restaurang som hade noll koll på sitt glutenfria bröd.
TEXT JENNY RYLTENIUS FOTO SHUTTERSTOCK

Så många som 75 % av dem som har celiaki, eller barn med celiaki, känner sig otrygga i någon grad när de äter på restauranger. Det visade den undersökning som Celiakiförbundet lät Kantar Sifo göra i våras. Rädslan att felaktigt bli serverad gluten är inte helt obefogad. Det är bland annat därför kommunernas miljö- eller som de även kan kallas, livsmedelsinspektörer finns.

Vad ligger på inspektörernas ansvar?
– Jag kontrollerar alla kommunala verksamheter men även privata restauranger, gym, mataffärer, bagerier och kiosker, säger Ivanka Stenman, livsmedelsinspektör i Kalix kommun.
Det är ganska ovanligt att privatpersoner kontaktar kommunen. I år har det hänt vid tre tillfällen i Kalix. Alla gånger handlade det om misstänkt matförgiftning.
– Under mina tre år på kommunen har jag inte varit med om att någon ringt och sagt att de fått i sig gluten, däremot har vi hittat brister i glutenhanteringen vid våra kontroller, säger Ivanka Stenman.

Som vid det oanmälda besöket hon gjorde på en restaurang utanför Kalix i augusti.
– Vi var där en förmiddag innan de skulle öppna för lunchen. I köket såg man gammal ingrodd smuts och det var äckligt överallt, säger Ivanka Stenman och berättar att hon nästan hade svårt att vara professionell – så chockad blev hon.
– Jag sa rakt ut att här skulle jag aldrig vilja äta och det kändes som att personalen också insåg hur äckligt det var. Men det var inte bara hygienen som brast.
– När jag öppnade frysen låg det glutenfria brödet i öppna påsar tillsammans med andra livsmedel. Dessutom förvarades det längst ner i frysen närmast golvet. Jag brukar säga att glutenfritt alltid ska vara högst upp och alltid stängt, säger Ivanka.
Ivanka Stenman konstaterade på plats att restaurangen skulle stänga. Personalen fick sedan två dygn på sig att åtgärda bristerna. När det gällde städningen var de färdiga snabbare än så. De var uppe en hel natt och sanerade köket. Efter det blev de förelagda att upprätta nya rutiner och att gå en utbildning i livsmedelshygien. När sådana här allvarliga brister upptäcks är det också rutin att vi gör tätare oanmälda kontroller så det är snart dags att fara dit igen.

En annan inspektion som Ivanka sent ska glömma är syltfabriken som hade gemensamma lokaler med ett bageri.
– De hade bara delat av lokalerna med ett draperi av tjock plast och dessutom hade de samma personalrum. Man kunde se hur det låg mjöl på golvet där. Bageripersonalen var också tvungna att gå igenom syltfabriken för att komma till personalrummet, säger Ivanka Stenman.
Åtgärden blev att bageriet fick flytta. Ingen av syltburkarna visade sig dock vid en senare kontroll innehålla gluten. Ivankas erfarenhet är ändå att de flesta som hanterar livsmedel sköter sig, eller vill sköta sig.
– Många gånger kan det handla om att man inte har förstått. Livsmedelslagen innehåller många paragrafer men det gynnar ingen att jag står och rabblar upp dem. Jag brukar förklara med ett enklare språk. Även om en del kan känna sig anklagade är de ofta tillmötesgående när man kommer nästa gång och det är roligt att se att de åtgärdat sina brister.

Här hittar du kontaktuppgifter till alla kommuner

Vad ska du göra om du har ätit ute och fått i dig gluten eller en annan allergen som lett till en märkbar reaktion hos dig – trots att du har berättat att du ej tål gluten/annan allergen? Ladda ner vår checklista här