Det finns många ersättningsprodukter för mejerivaror. Ofta är de baserade på havre, soja eller ris i kombination med vegetabiliska oljor.

Ersättningsprodukterna kan hittas i livsmedelsbutikernas mejerikylar eller i anslutning till hälsokostprodukterna. Hälsokostaffärer brukar ha ett relativt stort utbud av ersättningsprodukter.

 Att laga mat utan mjölkprotein

Mjölkprotein används som tillsats i många livsmedel. Det är därför viktigt att läsa innehållsförteckningen noga. Eftersom det finns många ersättningsprodukter är matlagningen från grunden att föredra. Här följer en lista på vad du kan byta ut mjölkprodukten med när du lagar mat:

  • Havre- och ris

Havredrycker smakar milt av havre om man dricker dem som de är, de finns också smaksatta. I vissa av havredryckerna har man tillsatt kalcium och vitaminer.

När man använder havredryckerna i matlagning och bakning går havresmaken ihop med de andra smakerna. Det går utmärkt att använda sina vanliga recept och bara byta ut 1 dl mjölk mot 1 dl havredryck.

Det finns också motsvarigheter till matlagningsgrädde och vispgrädde, samt vaniljsås, som är baserade på havre. Andra havreprodukter är pannkakssmet, ”yoghurt” och glass.

Ett alternativ till havredryck kan vara risdryck. Risdrycken är lite söt och smakar inte så mycket. Risdryck finns naturell, smaksatt eller berikad med kalcium.

  • Soja

Många ersättningsprodukter är baserade på sojabönor. Exempelvis finns produkter som fungerar som yoghurt, glass, ost, grädde, vispgrädde, crème fraîche och vaniljsås.

Sojadrycker finns både naturella och sötade eller smaksatta. Sojaprodukterna upplevs över lag som söta i smaken. Sojabönan har högt näringsinnehåll och utgör därför en viktig ersättningsprodukt för vegetarianer och veganer.

  • Cashewnöten

Det finns ersättningsprodukter baserade på cashewnöt som fungerar som mjölk, grädde och glass. Cashewnöten kan, liksom sojabönan, ge upphov till allergisk reaktion.

  • Kokos

På marknaden finns även kokosmjölk och kokosgrädde som fungerar bra i matlagning. Drycken och grädden har en tydlig smak av kokos och fungerar utmärkt i såser, och grytor av asiatisk karaktär. Kokosnöten kommer från en palm och är inte släkt med övriga ”nötter”. Man kan vara allergisk mot kokosnöt även om det är ovanligt.

  • Rapsy-pulver

På marknaden finns också ersättningsprodukter i pulverform att blanda med vatten. Rapsy-pulver är det mest kända och kan användas i matlagning, som ersättning för filmjölk och yoghurt. Det finns även pulvermix för pannkakor och glass.

Rapsy är särskilt användbart för människor med flera överkänsligheter eftersom innehållet är rent från det vi oftast är överkänsliga mot. Basen i produkterna är oftast palmolja, majs och tapiokastärkelse. Rapsypulver säljs i ett mindre antal livsmedelsbutiker och hälsokostaffärer.

  • Mjölk- och sojafritt margarin

Det finns flera olika sorters margarin som inte innehåller mjölk. Vissa mjölkfria margariner är också fria från sojaprotein, medan andra exempelvis innehåller sojalecitin som kan innehålla spår av sojaprotein.

Mjölk- och sojafritt margarin uppför sig som vanligt margarin vid bak och matlagning.

Mjölktips

Sojamjölk och sojagrädde kan ibland skära sig om den hälls i varm vätska. Häll då istället den varma vätskan i sojamjölken eller grädden, prova hälla sojamjölk i koppen innan du häller på hett kaffe.

Red gärna såser med lite mjöl eller majsstärkelse för jämnare konsistens.

Vilka livsmedel innehåller mjölkprotein?

Svenska Celiakiförbundet ger tillsammans med Gothia förlag ut boken Ingredienslexikon. Med hjälp av den kan du ta reda på om ett livsmedel innehåller mjölkprotein. Boken kan du beställa här.

ingredienslexikon2015_nyhet